Regler för webbplatsen och försäljningsvillkor för Lamural.se
1. FÖRETAGSINFORMATION
1.1. Dessa föreskrifter har utarbetats och tillämpas av Mk Print Sp. z o. o. med sitt registrerade kontor i Rogowo 1a, 63-840 Krobia, NIP: 6961906420, REGON: 527983262 (hädanefter kallad “Tjänsteleverantör“, “Säljare” och “LAMURAL ” ).
1.2. Användaren och vilken annan person som helst kan kommunicera med tjänsteleverantören med hjälp av kontaktuppgifterna som anges i punkten. 1.1 ovan och följande kontaktuppgifter:
1.2.1. e-postadress: kontakt@lamural.se
1.2.2. webbplats: https://lamural.se
1.2.3. telefon: +48 667 656 235
1.3. I den mån dessa föreskrifter reglerar tillhandahållandet av tjänster på elektronisk väg, är det de föreskrifter som avses i art. 8 i lagen av den 18 juli 2002 om tillhandahållande av elektroniska tjänster.
1.4. Alla kan läsa föreskrifterna kostnadsfritt.
2. DEFINITIONER
För tillämpningen av dessa förordningar gäller följande definitioner:
“Konsument” – en fysisk person som i enlighet med art. 22(1) i civillagen, utför en rättslig transaktion med en företagare som inte är direkt relaterad till dess verksamhet eller yrkesverksamhet.
“Entreprenör” – en fysisk person, en juridisk person, en organisatorisk enhet utan juridisk person, som i enlighet med art. 43.1 i civillagen, bedriver verksamhet eller yrkesmässig verksamhet för egen räkning i samband med rättsliga transaktioner, vars räckvidd omfattar innehållet i dessa föreskrifter.
“Entreprenör med konsumenträttigheter” – en fysisk person som ingår ett avtal som är direkt relaterat till hans/hennes affärsverksamhet, när innehållet i detta avtal visar att det inte har en professionell karaktär för denna person, vilket resulterar i särskilt från föremålet för den verksamhet som utförs av honom/hennes affärsverksamhet, tillgänglig på grundval av bestämmelserna om centralregistrering och information om ekonomisk verksamhet.
“Köpare” – en konsument, entreprenör eller entreprenör med konsumenträttigheter som ingår ett försäljningsavtal i lamural.se Online Store; köparen är också tjänstemottagaren.
“Säljare” – en entreprenör som driver en webbplats som omfattas av dessa regler, dvs. Mk Print Sp. z o. o. baserat i Rogowo 1a, 63-840 Krobia, NIP: 6961906420, REGON: 527983262.
“Leveranskostnader” – betyder avgiften för leverans av de varor som är föremål för ett givet försäljningsavtal. Leveranskostnaderna är uttryckta i polska zloty och inkluderar mervärdesskatt (moms). Leveranskostnaderna beror på vilken metod för leverans av varorna som valts av Användaren.
“Sekretesspolicy” – ett dokument som är skilt från Tjänsteleverantörens regler, som anger villkoren för Tjänsteleverantörens behandling av Användarens personuppgifter (inklusive syftet med och omfattningen av behandlingen). Policyn finns på integritetspolicy
“Regler” – betyder dessa bestämmelser som utarbetats och tillämpas av Tjänsteleverantören.
“Webbplats” – betyder en internettjänst baserad på IT-systemet, med i synnerhet funktionaliteten hos en webbutik, som hanteras och görs tillgänglig på Internet på domänadressen: https://lamural.se.
“IT-system” – betyder Tjänsteleverantörens IT-system som används för att tillhandahålla Tjänsterna, inklusive i synnerhet Webbplatsens grafiska gränssnitt.
“Varor” – avser ett rörligt föremål som presenteras på webbplatsen (t.ex. antika traktorer), som kan vara föremål för ett försäljningsavtal eller som kan anges av användaren som en del av användningen av bokningstjänsten som en vara som användaren vill reservera. Med varor menas endast varor som presenteras på webbplatsen med informationen “tillgänglig”. För att undvika tvivel antas det att artiklar som presenteras på webbplatsen som har märkts med termerna “inte tillgänglig”, “på beställning”, “säljs” eller som inte kan läggas till i kundvagnen (möjligheten att lägga till i kundvagnen har blockerats) utgör inte varor i den mening som avses i bestämmelserna.
“Consumer Rights Act” – avser lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter (Journal of Laws of 2017, punkt 683, med ändringar)
“Användare” – betyder en enhet som, i enlighet med bestämmelserna i lag, kan ingå ett avtal för tillhandahållande av tjänster; en enhet som använder webbplatsen på något sätt, i synnerhet en enhet som visar (besöker) allmänt tillgängliga sidor på webbplatsen eller en enhet som har ingått ett försäljningsavtal. För att undvika tvivel antas det att termen “Användare” i synnerhet avser en person som har slutit ett försäljningsavtal eller serviceavtal med Tjänsteleverantören. Termen “Användare” inkluderar också “Registered User“.
“Pris” – betyder bruttopriset för en viss vara som används av tjänsteleverantören, placerad på webbplatsen bredvid informationen om varan (dvs. priset på varan till vilket användaren kan köpa varan Bra från tjänsteleverantören). Priset inkluderar inte kostnader för leverans av varorna. Priset är uttryckt i polska zloty eller euro och inkluderar mervärdesskatt (moms). Om rabatt beviljas för en viss vara, avser Priset bruttopriset för varan som beskrivs ovan, efter beaktande av rabatten.
“Business Day” – betyder en dag från måndag till fredag, utom allmänna helgdagar på Republiken Polens territorium.
“Beställning” – en viljeförklaring från Köparen eller Företagaren med konsumenträttigheter, vars syfte är att ingå ett avtal om försäljning av Varor, genom att specificera Varorna, typ och kvantitet.
“Försäljningsavtal” – ett avtal genom vilket Säljaren åtar sig att överföra äganderätten till föremålet (Varorna) till Köparen och leverera föremålet till denne, och Köparen förbinder sig att hämta föremålet (Varorna) och betala priset till säljaren.
“Avståndsavtal” – Försäljningsavtal som ingåtts mellan säljaren (entreprenören) och köparen (konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter) som ingås utan samtidig fysisk närvaro av avtalsparterna, med ett eller flera sätt av kommunikation om distans till och med ingående av avtalet.
“Digitalt innehåll” – data producerad och levererad i digital form.
“Tjänsteleverantör” – en entreprenör som driver en webbplats som omfattas av dessa regler, dvs. Mk Print Sp. z o. o. baserat i Rogowo 1a, 63-840 Krobia, NIP: 6961906420, REGON: 527983262. Tjänsteleverantören kan också vara en säljare.
“Tjänstemottagare” – en fysisk person, en juridisk person eller en organisatorisk enhet utan juridisk person som använder tjänsten som tillhandahålls av Tjänsteleverantören elektroniskt; Tjänstemottagaren kan också vara köparen.
“Adressetagare” – den enhet som av tjänstemottagaren angetts som behörig att hämta försändelsen.
“Garanti” – ett förfarande för att utöva ansvar av en konsument eller en fysisk person som ingår ett avtal som är direkt relaterat till hans/hennes affärsverksamhet, när innehållet i detta avtal visar att det inte har en professionell karaktär för denna person, särskilt som ett resultat av ämnet dess affärsverksamhet, i samband med den avslöjade fysiska defekten (icke-efterlevnad av avtalet) eller rättsliga defekten hos de köpta varorna, som anges i bestämmelserna i civillagen.
“Civil Code” – Lag av den 23 april 1964 (Journal of Laws of 1964, No. 16, item 93, likeseded).
3. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
3.1. Dessa regler definierar reglerna för användning av webbplatsen lamural.se som drivs av Mk Print Sp. z o. o., genom att sälja varor på distans, samt tjänstemottagares användning av webbplatsen, lägga beställningar av produkter, betala försäljningspriset för produkter, leverera produkter, köparens rätt att frånträda avtalet och reglerna för inlämning och övervägande reklamationer, samt metoden för att returnera produkter .
3.2. Genom att använda tjänsterna från LAMURAL.SE Online Store bekräftar användaren att han eller hon har läst bestämmelserna och accepterar alla dess bestämmelser, samtidigt som han åtar sig att följa dess bestämmelser.
3.3. Kunden åtar sig att tillhandahålla fullständiga och sanningsenliga uppgifter i beställningsformuläret. Att tillhandahålla falska uppgifter kommer att resultera i att kunden blir ansvarig för eventuella skador som uppstår.
3.4. För att bläddra i sortimentet och lägga beställningar av de erbjudna produkterna krävs en dator eller annan enhet (smarttelefon, surfplatta) med internetåtkomst och en webbläsare som Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox och ett aktivt e-postkonto.
3.5. Att bläddra i sortimentet kräver ingen registrering.
3.6. Kunden kan skapa ett Kundkonto och registrera sig i enlighet med bestämmelserna i Regelverket. För detta ändamål fyller Kunden i onlineregistreringsformuläret, uppger sin e-postadress, sitt valda lösenord och telefonnummer (frivilligt), och är skyldig att acceptera dessa Regler. Efter registrering kommer en registreringsbekräftelse att skickas till Kundens e-postadress som angetts under registreringsprocessen. Registrering i Butiken och användning av Butikens funktioner är kostnadsfritt. Tjänsteleverantören använder cookies för att samla in information relaterad till tjänstemottagarens användning av nätbutiken för att upprätthålla sessionen för den inloggade tjänstemottagaren och för att upprätthålla visningsstatistik för nätbutikens undersidor. Tjänstemottagaren kan när som helst radera placerade cookies eller blockera placeringen av cookies med hjälp av de alternativ som finns i hans webbläsare.
3.7. Tjänstemottagaren som har registrerat ett kundkonto på Tjänsteleverantörens webbplats säger upp avtalet för tillhandahållande av elektroniska tjänster genom att skicka in en begäran om att radera hans/hennes kundkonto. Tjänsteleverantören tar bort det registrerade kundkontot och/eller e-postadressen från listan över abonnenter utan onödigt dröjsmål.
4. TYP OCH OMFATTNING AV TJÄNSTER
4.1. Tjänsteleverantören tillhandahåller följande tjänster på webbplatsen:
4.1.1. Webbplatstjänst – en tjänst som består i att tillgängliggöra, på användarens individuella begäran, data och information som publiceras på allmänt tillgängliga sidor på webbplatsen, genom att visa webbplatssidan med en specifik URL-adress och möjligheten att ange kommentarer och använda webbplatsens IT-mekanismer (Webbplatsens funktioner). Webbtjänsten inkluderar särskilt:
a) möjligheten att söka och bläddra bland allmänt tillgängliga undersidor på webbplatsen (d.v.s. undersidor på webbplatsen till vilka åtkomst inte kräver registrering och inloggning),
b) möjligheten att läsa beskrivningen och bilderna av varorna som publiceras på allmänt tillgängliga undersidor på webbplatsen,
c) tillhandahålla Webbplatsens IT-mekanismer för att lägga beställningar (elektroniska formulär etc.) och beställa bokningstjänster (elektroniska formulär etc.),
d) möjligheten att se kommentarer som publicerats på webbplatsen.
4.1.2. Webbplatstjänst – en tjänst som består i att göra IT-systemets resurser tillgängliga för den registrerade användaren för att:
a) underhålla användarkontot,
b) förse den registrerade användaren med användningen av IT-systemet med möjligheten att:
c) behålla dina kontaktuppgifter,
d) ändra lösenordet som ger åtkomst till användarkontot,
e) tillgång till historiken för dina beställningar, reservationer och klagomål.
f) möjligheten att ange kommentarer/recensioner med hjälp av webbplatsens funktioner för att lägga upp dem på webbplatsen.
4.2. WWW-tjänsten är tillgänglig för alla användare, utan att behöva registrera sig på webbplatsen. Varje användare kan bläddra och söka offentligt tillgängliga sidor på webbplatsen.
4.3. Avtalet för tillhandahållande av WWW-tjänster ingås på obestämd tid när användaren framgångsrikt anropar URL-adressen till någon av de allmänt tillgängliga sidorna på webbplatsen i webbläsarfönstret eller när användaren använder en omdirigering (hyperlänk) som leder till någon av de allmänt tillgängliga sidorna på webbplatsen (dvs. gå in på webbplatsen). Avtalet för tillhandahållande av Webbplatstjänsten upphör när Användaren lämnar Webbplatsen.
4.4. Webbplatstjänsten tillhandahålls endast för registrerade användare. Användning av webbplatstjänsten är endast möjlig efter registrering och inloggning som registrerad användare på webbplatsen.
4.5. Avtalet för tillhandahållande av Webbplatstjänsten ingås på obestämd tid på de villkor som beskrivs i dessa regler och kan sägas upp av tjänsteanvändaren som begär att hans/hennes kundkonto raderas. Tjänsteleverantören tar bort det registrerade kundkontot och/eller e-postadressen från listan över abonnenter utan onödigt dröjsmål.
4.6. Tjänsterna tillhandahålls utan att Användaren behöver betala några avgifter till Tjänsteleverantören. Användaren står för kostnaderna för anslutning och användning av Internet, i enlighet med innehållet i avtalet mellan Användaren och dennes teleoperatör (internetleverantör).
4.7. Tjänsteleverantören informerar om att den inte samlar in insättningar från Användare eller begär andra ekonomiska garantier i samband med användningen av Tjänsterna.
4.8. Som en del av länken ( hyperlänk ) som ingår i det skickade meddelandet kan Användaren som har slutit ett försäljningsavtal med Tjänsteleverantören skicka kommentarer angående de köpta Varorna. En länk ( hyperlänk ) som tillåter användaren att skicka en kommentar kommer att skickas till användaren av produkten. Om användaren skickar en kommentar kommer den att publiceras på webbplatsen, under beskrivningen av varorna (i avsnittet “Kundens åsikter“).
4.9. Tjänsteleverantören övervakar eller godkänner inte innehållet i publicerade åsikter. Tjänsteleverantören kan dock selektivt verifiera dem och redigera eller ta bort fragment eller hela åsikten om:
4.9.1. är inte relaterat till försäljningsavtalet.
4.9.2. är stötande, innehåller vulgärt språk, är oförenligt med anständighet eller är oläslig.
4.9.3. bryter mot eller potentiellt bryter mot bestämmelserna i allmänt tillämplig lag eller tredje parts rättigheter, särskilt inom området för immateriella rättigheter och lagar om skydd av personuppgifter.
4.9.4. den är inte avsedd att bedöma samarbetet med Tjänsteleverantören eller beskriver inte de varor som är föremål för försäljningsavtalet.
4.10. Tjänsteleverantören säkerställer att de publicerade kommentarerna kommer från användare som har använt eller köpt en viss vara, så att endast den användare som köpt varan på webbplatsen får en länk som gör det möjligt att lägga till en kommentar på varan.
5. FÖRBUD ATT ANVÄNDA OLAGLIGT INNEHÅLL
5.1. I samband med användningen av tjänsterna får användaren inte tillhandahålla olagligt innehåll, särskilt innehåll:
5.1.1. kränker andra personers rättigheter, särskilt egendoms- eller personliga upphovsrätter, affärshemligheter, industriella äganderätter, såväl som andra personers personliga rättigheter,
5.1.2. stödja eller predika radikala sociala attityder, särskilt all typ av diskriminering baserad på kön, ålder, funktionshinder, ras, religion, nationalitet, politisk eller social övertygelse, fackföreningsmedlemskap, etniskt ursprung, samfund, sexuell läggning,
5.1.3. hetsar till att begå brott,
5.1.4. bryter mot tvingande lagbestämmelser.
5.2. Användaren som får information om att allt innehåll som är tillgängligt på webbplatsen är olagligt eller oförenligt med lagen eller förordningarna kan rapportera detta till tjänsteleverantören, särskilt genom att skicka ett meddelande till e-postadressen: kontakt@lamural.se.
5.3. I händelse av mottagande av ett officiellt meddelande eller erhållande av tillförlitlig information om den olagliga karaktären hos innehållet som tillhandahålls av Användaren, har Tjänsteleverantören rätt att förhindra åtkomst till detta innehåll.
5.4. Användaren får inte använda webbplatsen och tjänsterna på ett sätt som stör funktionen hos IT-systemet eller någon av dess delar.
6. FÖRSÄLJNINGSVILLKOR
6.1. Bilder och annat innehåll, annonser, samt information, foton och videor om enskilda produkter i sortimentet som presenteras av LAMURAL.SE på Internet eller andra medier utgör inte ett erbjudande att ingå ett försäljningsavtal i den mening som avses i Art. 66 § 1 civillagen. Denna information och innehåll används enbart för att tillhandahålla information till en potentiell köpare, men på grund av risken för fel utgör innehållet i annonser och information inte en garanti i den mening som avses i Art. 556 § 1 i civillagen, utan endast en inbjudan att ingå ett avtal. Information om tillgängliga produkter i sortimentet utgör en uppmaning att sluta ett försäljningsavtal enligt art. 71 i civillagen. Köperbjudanden kan lämnas via onlinebeställningsformulär som utarbetats av LAMURAL.SE.
6.2. Bilderna som presenteras på sidorna av de erbjudna artiklarna är endast exempelmotiv och exemplariska representationer av designen. Som en del av beställningen får Kunden inte originalbilden utan endast en kopia som överensstämmer med motivet, framställd på det medium som Kunden valt, enligt den teknik han valt och med de mått som han angett.
6.3. Alla priser på varor i webbutiken anges i svenska kronor (SEK) och är bruttopriser, dvs de inkluderar skatter inklusive mervärdesskatt (moms).
6.4. Ett kvitto utfärdas för varje beställning som görs för en Användare som är en Konsument, såvida inte Användaren rapporterar behovet av att utfärda en faktura och tillhandahåller de uppgifter som krävs för utfärdandet.
6.5. En momsfaktura utfärdas för varje beställning som görs för en Användare som inte är en Konsument.
6.6. Ett kvitto eller momsfaktura utfärdas när alla varor som valts för beställningen är färdiga och klara för leverans, såvida inte beställningen behandlas i partier – i vilket fall ett separat kvitto/momsfaktura kan utfärdas för varje del av beställningen.
6.7. För att få en momsfaktura för utförandet av beställningen, samt för att identifiera användaren (vid beställningar som görs på uppdrag av och på uppdrag av företagaren), är användaren dessutom skyldig att tillhandahålla följande uppgifter, som kommer att ingå på momsfakturan:
- när det gäller en Användare som inte är företagare som har uttryckt sin vilja att få en momsfaktura – Användarens bostadsadress;
- när det gäller en företagare – registrerat kontor och adress till företagaren som gjorde beställningen, samt företagarens skatte-ID.
7. SLUTANDE AV ETT FÖRSÄLJSAVTAL
7.1. Kunden lägger en beställning baserat på gällande bestämmelser. Varje beställd vara måste konfigureras av kunden efter dennes önskemål. Se till att utforska alla konfigurationsalternativ och överväga det totala priset.
7.2. För att ett försäljningsavtal ska kunna ingås är det nödvändigt att:
- välj en specifik artikel och konfigurera den inom de tillgängliga alternativen och kundens önskemål;
- lägg en beställning online, d.v.s. på butikens hemsida, via beställningskorgen – knappen “lägg till i varukorgen”;
- bekräfta att du är medveten om att beställningen innebär en skyldighet att göra en betalning genom att aktivera knappen “Placera order” i det sista steget i beställningskorgen;
- ange uppgifterna om mottagaren av beställningen och adressen till vilken produkten ska levereras, samt det telefonnummer på vilket Säljaren kan kontakta Kunden i frågor som rör beställningen;
- ange fakturadata om en momsfaktura ska utfärdas och skickas till Kunden. Kunden kan samtycka till att ta emot fakturor i elektronisk form; fakturor kommer att skickas till den e-postadress som anges på kundens konto;
- bekräfta beställningen med knappen: “Jag beställer och betalar“;
- betala för beställningen med någon av de tillgängliga betalningsmetoderna. Beställningar som görs i Butiken kan endast betalas i förskott (innan den beställda produkten skickas). Betalning kan ske: genom överföring i form av förskottsbetalning av beställningens fulla värde till säljarens bankkonto. Alla accepterade betalningsmedel är markerade tydligt och tydligt i början av beställningsprocessen (i beställningskorgen).
7.3. Efter beställning får kunden ett e-postmeddelande med en sammanfattning av sina köp och en begäran om att bekräfta beställningen. Början av orderhanteringsperioden är nästa arbetsdag efter den dag då betalningen accepterades eller registrerades.
7.4. LAMURAL.SE förbehåller sig rätten att vägra tillhandahålla tjänsten och utföra beställningen om produkterna innehåller innehåll som strider mot lagar, goda seder eller principer för social samexistens. Butiken förbehåller sig även rätten att ändra priserna på varor som erbjuds, samt att ändra kostnaderna för att leverera de beställda varorna.
8. BETALNINGSVILLKOR
8.1. LAMURAL.SE accepterar både förskottsbetalning för den beställning som accepteras för behandling samt betalning vid mottagande av varorna.
8.2. Betalningar för varor kan göras i form av förskottsbetalning till angivet kontonummer, i ett säkert betalningssystem via TPAY, PAYPAL, PAYU eller STRIP.
8.3. Kontantbetalning är endast möjlig vid val av postförskott.
8.4. Betalningen anses vara genomförd när betalningen har krediterats ditt konto. Beställning och mottagande av betalning bekräftas via e-post. Kunden kan övervaka beställningens status.
9. LEVERANSVILLKOR
9.1. De beställda varorna skickas till kunden via budfirma, personlig avhämtning är inte möjlig.
9.2. Varje produkt från butikens erbjudande har en specifik orderhanteringstid angiven i specifikationen och sträcker sig från 2 till 5 arbetsdagar, om det inte står något annat på produktsidan.
9.3. Handläggningstiden är från det att betalningen krediteras vårt konto. Beställningar med olika ledtider skickas efter att hela beställningen är genomförd, det vill säga efter den längsta av de angivna tiderna. I motiverade fall förbehåller sig butiken rätten att skicka varje produkt separat.
9.4. Leveranskostnaden beräknas för en enskild beställning och visas i konfiguratorn som slutpris. Leveranskostnaden debiteras varje beställning oavsett leveransform.
I händelse av att leverans av varor inte överensstämmer med bestämmelserna i kontraktet till följd av vårt fel, förbinder sig kunden att ge oss en ytterligare tidsfrist på 2 veckor för att slutföra beställningen. Vi står inte för kostnaderna för att resa eller börja arbeta för en specialist om denne har schemalagts vid den tidpunkten. Vi ansvarar inte heller för eventuella uteblivna tidsfrister för projektaccept etc. – kunden är skyldig att lägga beställningen i god tid.
10. SKADA UPPSTÅTT UNDER TRANSPORT
10.1. Köparen bör kontrollera försändelsens skick när han tar emot den från budet. Om du upptäcker att innehållet är skadat eller visar tecken på att öppna sig, kvittera inte mottagandet av försändelsen, utan be kuriren att upprätta en skadeanmälan.
10.2. Kunden är skyldig att snarast informera butiken om försök att leverera en skadad försändelse.
11. BEGRÄNSNING AV ANSVAR
LAMURAL.SE ansvarar inte för avsaknaden av permanent åtkomst till Onlinebutiken och hastigheten på systemets drift, samt tekniska och elektroniska fel som uppstår vid beställning, om orsaken till att de inträffar är faktorer utanför butikens kontroll.
12. UTÖVA RÄTTEN ATT ÅTERKÄNDA FRÅN ETT DISTANSAVTAL
12.1. Fototapeter som erbjuds i Lamural.se onlinebutik är icke-prefabricerade produkter, individuellt tillverkade enligt kundens specifikationer och avsedda att möta dennes individuella behov. Köparen bestämmer själv beställningsparametrarna genom att först välja foto, material, utskriftsstorlek och avsluta med valet av möjliga efterbehandlingsalternativ för produkten. Därför, i enlighet med art. 38 avsnitt 1 poäng 3 i lagen av den 30 maj 2014. om konsumenträttigheter (Journal of Laws of 2023, punkt 2759, med ändringar), har konsumenten inte rätt att frånträda ett avtal som ingåtts utanför lokaler eller på distans i samband med avtal om fototapeter som erbjuds i Lamural butik pl.
12.2. Rätten att ångra avtalet och returnera ges endast vid prefabricerade produkter och inte individuellt tillverkade enligt Kundens specifikationer, såsom affischer, tavlor, produkter med specifika parametrar (finns på fliken “försäljning“).
12.3. En konsument och en företagare med konsumenträttigheter har rätt att frånträda ett distansavtal under en period av 14 (fjorton) dagar utan att ange skäl och utan att ådra sig några kostnader.
12.3. Tidsfristen börjar från den dag då konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter eller en annan tredje part än transportören och som angetts av konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter tog varan i fysisk besittning.
12.4. Konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter är skyldig att informera företagaren om sitt beslut i detta avseende inom fristen för att ångra avtalet.
12.5. Deklarationen av en konsument eller företagare med konsumenträttigheter kräver ingen särskild blankett. För detta ändamål räcker det att använda den mall för ångerblankett som finns i bilagan till förordningarna eller att lämna in en tydlig deklaration. Ångerfristen anses vara uppfylld när konsumenten eller en företagare med konsumenträttigheter har skickat en försäkran om utnyttjande av ångerrätten innan tidsfristen löper ut. Bevisbördan i detta avseende åvilar konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter.
12.6. Förpackade produkter ska skickas till följande adress:
Mk Print Sp. z o. o.
Rogowo 1a
63-840 Krobia
Vänligen packa de returnerade varorna noggrant på ett sätt som skyddar dem mot skador eller förstörelse under transport. Väggmålningar, tavlor och affischer ska säkras mot förflyttning inuti förpackningen och skickas tillbaka i en hård kartong. Varor som skadats under transporten till följd av att köparen har säkrat leveransen på ett felaktigt sätt kan inte returneras.
12.7. Kostnaderna för att returnera varorna bärs av Köparen.
12.8. I händelse av frånträde från avtalet anses det vara ogiltigt. Butiken returnerar till Köparen alla betalningar som erhållits från Köparen, förutom leveranskostnader.
12.9. Pengarna för de mottagna varorna återbetalas inom 14 kalenderdagar från det datum vi tar emot försändelsen.
12.10. Säljaren returnerar betalningen med samma betalningssätt som används av konsumenten eller en företagare med konsumenträttigheter, såvida inte denne uttryckligen har samtyckt till ett annat retursätt som inte innebär några kostnader för honom.
12.11. De returnerade varorna bör vara i oförändrat skick, om inte ändringen var nödvändig inom gränserna för korrekt förståelse av varorna. En konsument eller en företagare med konsumenträttigheter är ansvarig för varje värdeminskning av varan till följd av att den används på ett sätt som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter ansvarar för varje minskning av varans värde som inträffat från det datum då han eller hon tog varan i fysisk besittning eller då en annan tredje part än transportören och som anges av konsumenten eller företagare med konsumenträttigheter kommit i fysisk besittning av varorna och till följd av otillbörlig hantering i en omfattning som är större än nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper eller funktion.
Exempel på blankett för återkallelse av kontrakt
(det här formuläret ska endast fyllas i och returneras om du vill frånträda avtalet)
– Adressaten Mk Print Sp. z o. o., Rogowo 1a, 63-840 Krobia, Polen, kontakt@lamural.se.
– Jag/vi(*) informerar härmed(*) om mitt/vårt frånträde från köpeavtalet för följande varor(*)
kontrakt för leverans av följande varor(*) kontrakt för specifikt arbete som består i utförandet av följande varor(*)/för tillhandahållande av följande tjänst(*)
– Datum för ingående av avtalet(*)/godkännande(*)
– Konsumentens/konsumenternas namn och efternamn
– Konsumentens adress
– Konsumentens underskrift (endast om formuläret skickas på papper)
– Datum
(*) Radera vid behov.
13. KONSUMENTKLAGOMÅL
13.1. Säljaren är ansvarig gentemot konsumenten och företagaren med konsumenträttigheter för varornas överensstämmelse med det ingångna försäljningsavtalet, inom det område som anges i civillagen.
13.2. Säljaren informerar om att av tekniska och tekniska skäl (särskilt på grund av individuella bildskärmsinställningar och tekniska begränsningar av skärmar), kan bilder, foton och videor av produkter, särskilt fototapeter, som presenteras på webbplatsen skilja sig från de faktiska färgerna på de produkter som erbjuds. . För att undvika tvivel om de faktiska färgerna på de erbjudna produkterna, innan du beställer en fototapet rekommenderar vi att du beställer ett prov (vilket är möjligt med knappen “beställ prov” som är synlig på den individuella produktsidan) . Endast skillnader mellan provet och den levererade fototapeten kan utgöra skäl för reklamation. Dessutom, på grund av den använda tekniken, är små skillnader i format, typ och kvalitet på substratet möjliga, vilket är tekniskt oundvikligt i produktionsprocessen. Sådana små avvikelser är specifika för de varor som erbjuds och den produktionsteknik som används och utgör inte bristande efterlevnad av avtalet. Därför kan klagomål inte baseras på sådana små avvikelser eller skillnader i färgen på den faktiska produkten i förhållande till färgen på produkten som återges på datorskärmen. Butiken tar inte heller emot reklamationer vid felaktig hantering av produkten av Kunden eller felaktig installation. Dessutom är Säljaren inte ansvarig om någon försämring av bildens klarhet på en fototapet framställd och tryckt individuellt baserat på ett foto eller en bild som skickats av kunden orsakas av tekniska skäl som kan hänföras till Kunden, i synnerhet den låga upplösningen av utdatabilden som skickats av kunden.
13.3. Om varan befinns vara oförenlig med avtalet före utgången av säljarens ansvarsperiod, det vill säga två år från dagen för leverans av varan, är konsumenten eller företagaren med konsumenträttigheter skyldig att underrätta säljaren om situationen, kl. hans/hennes eget gottfinnande:
- genom att skicka eller leverera meddelandet personligen till postadressen för företagarens registrerade kontor eller lokaler;
- genom att skicka ett meddelande till e-postadressen;
- muntligt för protokollet på företagarens säte eller lokaler.
13.4. För anmälningar kan en konsument eller en företagare med konsumenträttigheter använda mallen som bifogas Regelverket. En konsument eller en företagare med konsumenträttigheter kan lämna vilken annan entydig anmälan som helst, som åtminstone kommer att innehålla: namn, efternamn och adress till den som lämnar in klagomålet, beskrivning av de varor som klagas över, i den mån det är lämpligt för en given typ av varor (t.ex. namn, tillverkare, färg, storlek), inköpsbevis för de klagade varorna, beskrivning av varornas bristande överensstämmelse och det datum då defekten upptäcktes, och, i förekommande fall, även omständigheterna som motiverar klagomålet, klagandens begäran, datum för inlämning av klagomålet, underskrift av den som lämnar in klagomålet, i fallet med att skicka meddelandet via e-post, samtycke till behandling av företagarens e-postadress.
13.5. För att göra det möjligt för säljaren att erkänna reklamationen, är konsumenten eller en företagare med konsumenträttigheter skyldig att utan onödigt dröjsmål lämna tillbaka de klagade varorna till säljarens kontor eller överlämna dem till säljaren eller en person som denne bemyndigat att hämta ut dem. . Om fordringsägarens anspråk godtas, ersätter Säljaren fordringsägaren för uppkomna leveranskostnader.
13.6. Om varan är oförenlig med avtalet kan köparen kräva prisavdrag eller frånträda avtalet, såvida inte säljaren omedelbart och utan alltför stor olägenhet för köparen ersätter den defekta varan med en felfri sådan eller tar bort felet. Denna begränsning gäller inte om varan redan har bytts ut eller reparerats av säljaren eller om säljaren inte har fullgjort skyldigheten att byta ut varan mot en felfri sådan eller att avlägsna felet. Det reducerade priset bör stå i sådan proportion till det pris som följer av avtalet att värdet på varan med ett defekt förblir värdet av varan utan felet.
13.7. En konsument eller en företagare med konsumenträttigheter kan istället för att undanröja det fel som föreslagits av säljaren, kräva att varan ersätts med en felfri sådan eller istället för att ersätta varan, begära att felet åtgärdas, om inte föremålet överensstämmer med med avtalet på det sätt som köparen valt är omöjligt eller skulle kräva alltför höga kostnader jämfört med den metod som säljaren föreslagit. Vid bedömning av kostnadernas alltför höga kostnader, värdet av varorna i enlighet med avtalet, typen och graden av bristande överensstämmelse som konstaterats samt den olägenhet som konsumenten eller företagaren skulle utsättas för konsumenträttigheter om en annan tillfredsställelsemetod än den som konsumenten begärt beaktas.
13.8. Köparen får inte frånträda avtalet om felet är obetydligt.
14. ANSVAR MOT ENTREPRENÖRER
14.1. När det gäller kunder som inte är konsumenter eller entreprenörer med konsumenträttigheter, är Säljarens ansvar begränsat uteslutande till:
- för uppsåtligt tjänstefel och
- faktisk skada som uppkommit direkt till följd av förlust av liv, kroppsskada eller hälsoproblem, upp till ett belopp som inte överstiger 1000 SEK.
14.2. Säljaren utesluter sitt ansvar för varornas bristande överensstämmelse med avtalet (uteslutande av garanti) för alla köpare som inte har status som konsument eller entreprenör med konsumenträttigheter. I detta avseende ingår inte Säljaren avtal på andra villkor för köparen och andra bestämmelser i kundens Allmänna Köpvillkor gäller inte.
14.3. Säljaren informerar om att av tekniska och tekniska skäl (särskilt på grund av individuella bildskärmsinställningar och tekniska begränsningar av skärmar), kan bilder, foton och videor av produkter, särskilt fototapeter, som presenteras på webbplatsen skilja sig från de faktiska färgerna på de produkter som erbjuds. . För att undvika tvivel om de faktiska färgerna på de erbjudna produkterna, innan du beställer en fototapet, rekommenderar vi att du beställer ett prov (vilket är möjligt med hjälp av knappen “beställ prov” som är synlig på den individuella produktsidan). Endast skillnader mellan provet och den levererade fototapeten kan utgöra skäl för reklamation. Dessutom, på grund av den använda tekniken, är små skillnader i format, typ och kvalitet på substratet möjliga, vilket är tekniskt oundvikligt i produktionsprocessen. Sådana små avvikelser är specifika för de varor som erbjuds och den produktionsteknik som används och utgör inte bristande efterlevnad av avtalet. Därför kan klagomål inte baseras på sådana små avvikelser eller skillnader i färgen på den faktiska produkten i förhållande till färgen på produkten som återges på datorskärmen. Butiken tar inte heller emot reklamationer vid felaktig hantering av produkten av Kunden eller felaktig installation.
15. KLAGOMÅL ANGÅENDE TILLHANDAHÅLLANDE AV TJÄNSTER
15.1. Användaren har rätt att lämna in klagomål angående tillhandahållandet av Tjänster av Tjänsteleverantören.
15.2. Klagomålet kan skickas till tjänsteleverantören på vilket sätt som helst, inklusive:
- skickat med e-post till e-postadressen för tjänsteleverantören som anges i punkten. 1. Föreskrifter
- levereras till Tjänsteleverantören skriftligen, t.ex. genom att skicka den med bud eller post till Tjänsteleverantörens adress som anges i bestämmelserna eller lämnas skriftligen till Tjänsteleverantörens lokaler på den adress som anges i punkten. 1 i föreskrifterna.
15.3. Klagomålet bör innehålla åtminstone: namn och efternamn på den person som lämnar in klagomålet och en beskrivning av anledningen till klagomålet.
15.4. Tjänsteleverantören kommer att behandla klagomålet inom 14 (fjorton) dagar från dagen för mottagandet.
15.5. Omedelbart efter prövning av klagomålet, dock senast den tidsfrist som anges i punkten. 11.4 ovan kommer Tjänsteleverantören att ge Användaren ett svar på klagomålet. Svaret kommer att skickas till den e-postadress eller leveransadress som användaren angett i klagomålet. Om klagomålet inte innehåller uppgifter som gör det möjligt för Användaren att skicka ett svar på klagomålet, kommer det att förbli tillgängligt för insamling av Användaren i Tjänsteleverantörens lokaler på den adress som anges i punkten. 1.1 i föreskrifterna.
16. Återkallelse från villkoren i kontraktet av säljaren
16.1. LAMURAL.SE förbehåller sig rätten att frånträda villkoren i avtalet utan att Kunden kan kräva skadestånd inom 7 dagar från dess ingående i händelse av omständigheter utanför LAMURAL.SE kontroll som inte kunde förutsägas och som hindrar implementeringen i avtalet eller om utförandet av tjänsten till följd av dessa omständigheter skulle vara förenat med alltför stora svårigheter eller skulle hota en av parterna med en betydande förlust.
16.2. Grunden för återkallelse inom den angivna perioden är också inblandning i butiksstrukturen från tredje part, som ett resultat av vilket funktionaliteten, webbplatsparametrarna, beställningsmekanismen och priserna har ändrats.
16.3. LAMURAL.SE förbehåller sig rätten att dra sig ur implementeringen av:
- beställningar som bryter mot tredje parts personliga rättigheter,
- beställningar som innehåller någon form av våld, svordomar, pornografi och innehåll som strider mot tillämpliga lagar och allmänt accepterade standarder.
17. Upphovsrätt
17.1. Köp av varor utgör inte förvärv av någon upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter till de köpta produkterna.
17.2. Produkterna som säljs av LAMURAL.SE omfattas av upphovsrätt över hela världen. Kunden eller tredje part har inte behörighet att producera, distribuera eller reproducera LAMURAL.SE-produkter.
18. GDPR-INFORMATION
18.1. Baserat på artikel. 13 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/678 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46 /EC ( OJ EU .L 2016 No. 119), (hädanefter kallad “GDPR“), informerar Säljaren att: Personuppgiftsadministratören är: Mk Print Sp. z o. o. baserat i Rogowo 1a, 63-840 Krobia, NIP: 6961906420, REGON: 527983262.
18.2. Användaren och vilken annan person som helst kan kommunicera med tjänsteleverantören med hjälp av kontaktuppgifterna som anges i punkten. 1.1 ovan och följande kontaktuppgifter:
18.2.1. e-postadress: kontakt@lamural.se
18.2.2. webbplats: https://lamural.se
18.3. Kunder och Användare har möjlighet att när som helst kontakta personuppgiftsadministratören för alla frågor gällande personuppgiftsskydd genom att skicka ett e-postmeddelande till kontakt@lamural.se,
18.4. Ytterligare information om användningen av data och rättigheterna som härrör från dem finns i bestämmelserna i integritetspolicyn som finns på integritetspolicy.
19. Information om utomrättslig lösning av konsumenttvister (ODR)
19.1. Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för utomrättslig lösning av konsumenttvister på Internet på följande länk: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
19.2. Säljaren är inte enligt separata regler skyldig att använda sig av utomrättslig lösning av tvister med konsumenter, och han samtycker inte heller till att delta i förfaranden för utomrättslig lösning av konsumenttvister.
20. Slutbestämmelser
20.1. I frågor som inte regleras i regelverket ska bestämmelserna i polsk lag tillämpas, med undantag för tillämpningen av New York-konventionen av den 14 juni 1974. om preskriptionstid för internationell försäljning av varor (Journal of Laws of 1997, nr 45, punkt 282).
20.2. Dessa regler görs tillgängliga kostnadsfritt, när som helst, via aktiveringslänken tillgänglig på webbplatsen https://lamural.se och i beställningskorgen (innan avtalet ingås). Du kan skriva ut den eller spara den som en fil.
20.3. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra bestämmelserna. Ändringen påverkar inte rättigheterna för personer som gjort en beställning eller ingått ett försäljningsavtal innan ändringar i regelverket gjordes.
20.4. Om enskilda bestämmelser i dessa bestämmelser är eller blir ogiltiga eller ineffektiva, helt eller delvis, eller innehåller några luckor, ska detta inte påverka giltigheten av de återstående bestämmelserna och/eller andra delar av bestämmelserna.
20.5. Eventuella tvister mellan säljaren och tjänstemottagare och köpare som inte är konsumenter eller företagare med konsumenträttigheter, som uppstår på grundval av eller i samband med dessa bestämmelser eller de tjänster och varor som erbjuds av säljaren, kommer att lösas exklusivt av den polska domstolen som är behörig för säljarens säte. Ovanstående bestämmelse gäller inte för tvister med konsumenter och företagare med konsumenträttigheter.
Bilagor:
1) blankett för återkallelse av kontrakt
2) reklamationsformulär
Bilaga 1
Formulär för återkallelse av kontrakt
…………………………
Plats, datum
ner
Mk Print Sp. z o. o.
Rogowo 1a, 63-840 Krobia
…………………………………………
…………………………………………
Konsumentens namn och efternamn
Konsumentadress
vid frånträde från ett distansavtal
eller utanför lokaler
I enlighet med lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter (artikel 27) frånträder jag avtalet som ingicks den ………………… på distans*/utanför lokaler* utan att ange någon anledning.
Jag kommer att returnera varorna i enlighet med bestämmelserna i avtalet.
Jag ber om återbetalning av varans pris till kontot*……… / på det sätt som betalningen för varorna gjordes.*
…………………………
Konsumentens signatur
* Radera vid behov
Bilaga: inköpsbevis*/kontrakt* (rekommenderas)
Bilaga 2
Reklamationsformulär
…………………………
Plats, datum
ner
Mk Print Sp. z o. o.
Rogowo 1a, 63-840 Krobia
…………………………………………
…………………………………………
Konsumentens namn och adress
KLAGOMÅL
Jag informerar dig härmed om att [datum och namn på varorna] som jag köpte den ……………………………………………… är oförenlig med avtalet. Bristande efterlevnad av avtalet består i ……………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …… …………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………… …… …………
………………………………………………………………………………………………………………
Bristande efterlevnad av avtalet konstaterades den………
Därför förväntar jag mig:
- byte av varor mot nya
- gratis reparation av varor
- Prissänkning med …………%
- Jag frånträder avtalet och ber om återbetalning av det angivna beloppet till kontonumret
…………………………………………………………………………i banken ……………………………
…………………………
Konsumentens signatur